reklama

Som thatcherovec

Keď v júni minulého roka Rado Procházka v rozhovore pre SME opisoval ideové rozdiely medzi sebou a Danom Lipšicom, povedal, že je skôr adenauerovec ako reaganovec. Vtedy ma celkom spontánne napadlo, že ja som - použijúc túto terminológiu - thatcherovec. Asi už nebude vhodnejšia príležitosť, aby som sa k tomu priznal. A som rád, že som Margaret Thatcherovej mohol minulý rok vzdať hold v prítomnosti jej nasledovníka vo funkciách britského premiéra a lídra konzervatívnej strany Davida Camerona.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)
Obrázok blogu

V októbri minulého roka sa v Bruseli uskutočnilo prvé stretnutie lídrov európskych konzervatívnych strán združených v Aliancii európskych konzervatívcov a reformistov (AECR). Ako predseda OKS som spolu s podpredsedom OKS a členom Rady AECR Ivanom Kuhnom na stretnutí zastupoval jediného slovenského člena tejto európskej politickej rodiny. Ale ani vedomie blížiaceho sa stretnutia s britským a českým premiérom a predsedami ďalších európskych konzervatívnych strán ma nedokázalo prinútiť prekonať tradičný zlozvyk nechávať si všetko až na poslednú chvíľu. A tak som si krátky príhovor na stretnutie pripravoval až v Bruseli tesne pred jeho začiatkom. Kým moji kolegovia sa vo svojich prejavoch vyjadrovali k nadchádzajúcemu summitu EÚ, diskusiám o rozpočte EÚ na ďalšie obdobie, pozíciám svojich strán k aktuálnym otázkam európskej integrácie, ja som využil, že sme sa stretli len päť dní po 87. - a dnes už vieme, že aj posledných - narodeninách Margaret Thatcherovej. A povedal som tam zhruba toto:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minulý týždeň sa stali dve zaujímavé veci. Európska únia získala Nobelovu cenu za mier. A barónka Thatcherová oslávila svoje 87. narodeniny. Rád by som povedal pár slov o dôležitejšej z týchto dvoch vecí. Narodeninách barónky Thatcherovej, pochopiteľne.

Margaret Thatcherová je veľkým symbolom. Špeciálne pre nás, ľudí z bývalých komunistických krajín Strednej a Východnej Európy. Je symbolom, že nesmieme ustupovať zlu, ale musíme sa mu postaviť a poraziť ho. Tým Zlom bol v jej časoch komunizmus a ona to vedela. Vďaka ľuďom ako barónka Thatcherová sú moja krajina a ostatné krajiny z tejto časti Európy už viac ako 20 rokov slobodnými krajinami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Barónka Thatcherová je tiež symbolom pre konzervatívcov a všetkých trhovo orientovaných ľudí nielen v Strednej a Východnej Európe. Poskytla celému svetu jasný dôkaz, že slobodný trh funguje. Jej odvaha realizovať reformy je stále inšpirujúca.

A nakoniec, ale nie v poslednom rade je Margaret Thatcherová symbolom zdravého rozumu a odporu voči stále viac a viac centralizovanej Európskej únii.

Všetky tieto symboly sú pre nás v súčasnosti veľmi dôležité. Musíme čeliť centralizačným tendenciám v EÚ, nie im ustupovať. Musíme čeliť stále silnejúcim tendenciám k socializmu, sociálnemu štátu, regulácii, byrokratizácii a centralizácii nielen na úrovni EÚ, ale aj v našich krajinách. Musíme obhajovať a presadzovať princípy slobodného trhu a slobodnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre Občiansku konzervatívnu stranu je veľkou cťou byť v tomto zápase spolu s vami, nasledovníkmi odkazu barónky Thatcherovej nie iba z Veľkej Británie, ale z celej Európy. Eurorealistické postoje sú v mojej krajine veľmi slabé. Viem, že v mnohých krajinách je situácia podobná. Ale som pevne presvedčený, že slobodné krajiny, slobodný trh a slobodná ekonomika sú správnou cestou nielen pre Veľkú Britániu, ale pre celú Európu a celý svet.

***

Po spoločnom stretnutí a spoločnom fotení sa konali aj krátke bilaterálne stretnutia britského premiéra Camerona s prítomnými predsedami strán. Na tom našom bola hlavnou témou barónka Thatcherová. A už vtedy som vedel, že som si zvolil dobre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka, pani barónka. Odpočívajte v pokoji.

Ondrej Dostál

Ondrej Dostál

Bloger 
  • Počet článkov:  223
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Predseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS) a poslanec NR SR (klub SaS). Vo voľbách do NR SR kandidujem ako jeden zo štyroch kandidátov OKS (Radovan Kazda (č. 20), Juraj Petrovič (č. 32) a Zuzana Aufrichtová (č. 101)) na kandidátnej listine SaS. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaBratislavaSmrteľne vážneSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu