Transparentný ako predaj PKO

Autor: Ondrej Dostál | 17.4.2009 o 14:04 | Karma článku: 9,29 | Prečítané:  2300x

Tento týždeň sa spoločnosť Henbury Development úspešne pokúsila vyvolať dojem, že začína búrať PKO. Vďaka tomu sa jej podarilo o takmer dva roky predĺžiť platnosť búracieho povolenia, ktorá mala skončiť už pozajtra. Slušný výkon. Okrem toho sa spoločnosti tento týždeň podarilo dôrazne odmietnuť "lživé obvinenia aktivistov o netransparentnosti predaja schváleného mestským zastupiteľstvom". Predaj PKO bol naozaj ukážkovo transparentný. Dokonca verím, že sa časom vďaka tomu rozšíri zoznam slovenských prirovnaní. Hneď vedľa "čistý ako ľalia" a  "priezračný ako voda v horskej studničke" raz bude stáť "transparentný ako predaj PKO".

Pozrime sa, ako by to celé muselo prebehnúť, aby sme predaj naozaj mohli považovať za netransparentný.

Tak predovšetkým by kandidáti na primátora a poslancov museli už vopred, pred voľbami vo svojich volebných programoch deklarovať, že sa budú usilovať predať PKO, aby sa mesto zbavilo týchto zbytočných priestorov. Takýmto zákerným a netransparentným ťahom by samospráva prakticky znemožnila diskusiu o ďalšom osude PKO. Volebné programy u nás totiž nikto nečíta, takže ani tento volebný sľub by si iste nikto nevšimol. A potom by už nebola možná žiadna diskusia. Predstavitelia samosprávy by tvrdili, že to mali vo volebnom programe a ľudia ich zvolili, preto musia splniť svoje sľuby. Nič také sa však nestalo a my teraz ešte aj štyri roky po predaji pozemkov môžeme slobodne diskutovať, či chceme, aby ich mesto odkúpilo späť za päťnásobok pôvodnej ceny, alebo stačí trojnásobok.

Druhým evidentným prejavom netransparentnosti pri predaji by bolo, keby samospráva svoj zámer predať PKO vopred široko medializovala, snažila by sa o tomto návrhu iniciovať verejnú diskusiu, prípadne k nemu zvolala aj nejaké to verejné zhromaždenie, na ktorom by obyvatelia mesta mohli dať najavo, čo si o tom myslia, a predstavitelia samosprávy by mali možnosť im svoj zámer vysvetliť a obhájiť ho v diskusii. Takýto netransparentný postup by viedol k tomu, že okrem iniciatívy Zachráňme PKO by zrejme vznikla aj nejaká úplne netransparentná iniciatíva Zbúrajme PKO, za ktorou by stáli developerské záujmy. Mesto však transparentným predajom pozemkov bez  nejakej predchádzajúcej netransparentnej verejnej diskusie zabránilo takýmto dôsledkom a po predaji pozemkov už môže prebiehať pokojná otvorená diskusia bez zbytočných emócií a bez bočných netransparentných tlakov, keďže vďaka transparentnému postupu mestskej samosprávy žiadna netransparentná iniciatíva Zbúrajme PKO nevznikla.

A nakoniec, tretím, ale určite nie najmenej dôležitým príznakom netransparentnosti predaja PKO by bolo, keby sa neuskutočnil štandardnou metódou priameho predaja vopred vybranému záujemcovi, ale nejakou pochybnou verejnou súťažou, či nebodaj dražbou. Dôsledkom by bolo, že o kúpu pozemkov by takmer určite prejavilo záujem viac firiem. A ako je všeobecne známe, čím väčšia konkurencia, tým horšia cena. Konkurujúci si developeri by sa určite dohodli tak, aby v súťaži dotlačili mesto k čo najnižšej cene a možno by sme ešte boli radi, keby mesto nemuselo kupujúcemu za prevod pozemkov aj s budovou PKO doplácať. Už ani nehovoriac o tom, žeby sa víťazom súťaže mohla stať nejaká neseriózna firma s pochybnými spôsobmi. Samospráva však transparentným priamym predajom vopred vybranému a určite starostlivo preverenému serióznemu záujemcovi takéto netransparentné sprisahanie developerov prekazila.

Kto si za týchto okolností ešte trúfa zavádzať verejnosť rečami o netransparentnom predaji? Povedzme to už konečne nahlas. Čistý ako ľalia. Priezračný ako voda v horskej studničke. Transparentný ako predaj PKO. Jasné ako facka.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič skokan mesiaca, Kiska nestúpa

Decembrový prieskum prekvapil najmä pri OĽaNO.


Už ste čítali?