reklama

Purpurová ruža z Vrbového

Martin sa hrdí titulom Transparentné mesto, ale odmieta sprístupniť informácie, ktoré iné obce a mestá bez problémov poskytujú. V Rožňave a Vrbovom potvrdzujú prijatie infožiadosti priamo primátori a niekedy je s nimi väčšia zábava ako vo filmoch Woodyho Allena.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)
Obrázok blogu
(zdroj: Obrázok: Právo na dobrú samosprávu (samosprava.institute.sk))

Ako som tu už minule zmienil, Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika (KI) realizuje projekt Právo na dobrú samosprávu. V rámci neho som oslovil so žiadosťami o informácie 247 samospráv (138 miest, 70 vidieckych obcí, 22 mestských častí Košíc a 17 mestských častí Bratislavy). Každej z nich som e-mailom zaslal dve žiadosti o informácie. Kým väčšina odpovedala korektne a v súlade so zákonom, niektoré odpovede boli naozaj kuriózne. A nielen tu už minulý týždeň spomenuté Spišské Podhradie. Tu je malá ochutnávka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Transparentné mesto Martin informácie neposkytlo

Jedna samospráva vydala rozhodnutie o tom, že moju žiadosť odmieta a informácie mi neposkytne. V odôvodnení rozhodnutia však tie informácie uviedla, čím moju žiadosť zodpovedala. Iná mi zasa naopak len e-mailom oznámila, že mnou požadované informácie neeviduje, hoci podľa zákona mala vydať rozhodnutie o nesprístupnení informácií so všetkými formálnymi náležitosťami. A tretia síce vydala rozhodnutie o odmietnutí žiadosti na papieri, odôvodnila ho však iba citáciami zo žiadosti a zo zákona bez toho, aby vysvetlila, ako to súvisí s jej rozhodnutím. Jediným vysvetlením bolo konštatovanie, že obecný úrad „vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti s poukazom na citované ustanovenie zákona rozhodol tak, ako je uvedené vo výroku tohto rozhodnutia". A basta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Milou pikantériou je, že medzi samosprávami, ktoré odmietli sprístupniť informácie z dôvodu, že nevedú evidenciu týkajúcu sa uskutočnených miestnych referend, zhromaždení obyvateľov obce, ani petícií, ktorými sa zaoberalo mestské zastupiteľstvo, je aj mesto Martin. Kým mnohé iné samosprávy, vrátane samospráv menších obcí, požadované informácie poskytli, Martin vydal na hlavičkovom papieri s logom „Martin - Transparentné mesto" rozhodnutie, že žiadosti o informácie nevyhovuje. To jsou ale paradoxy.

Rožňava a heroické úsilie

V žiadostiach som žiadal aj o potvrdenie prijatia žiadosti. Človek by čakal, že sa tejto úlohy zhostí nejaký úradník. V Rožňave a vo Vrbovom to však zrejme patrí medzi úlohy najvyšších predstaviteľov mesta. A v oboch prípadoch to stálo za to.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Primátor Rožňavy mi napísal toto: „Dobrý deň pán Dostál, prijali sme Vašu žiadosť a som nesmierne rád a veľmi ma teší, že Vy ako bratislavčan sa takto vehementne a zodpovedne zaujímate o mesto Rožňava, ktoré ako isto viete skončilo zo 100 najväčších samospráv v transparentnosti a dostupnosti informácií na 3.mieste. Veľká časť Vami požadovaných materiálov je dostupná na našej webovej stránke ale samozrejme promptne odpovieme na Vaše otázky. S úctou Pavol Burdiga".

Pánu primátorovi som poďakoval za potvrdenie prijatia žiadosti. A keď som mu poslal druhú žiadosť, potvrdil, že zmysel pre vtipné odpovede nestratil: „Dobrý deň pán Dostál, opäť Vám musím napísať, že iste Vám vyhovieme však je to podľa zákona, ale keď sa trošku zamyslíte nad touto Vašou činnosťou tak pomaly budeme potrebovať osobitne zamestnať človeka pre Vás aby Vám vedel permanentne odpovedať na Vaše rôznorodé otázky. Je na zamyslenie to, že údajne máte vedľa seba človeka priamo z nášho mesta a nevie Vám poskytnúť relevantné informácie. Pán Dostál ja len dúfam, že toto Vaše neskutočné a heroické úsilie prinesie aj niečo pozitívne pre naše mestá. S úctou Pavol Burdiga".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pán primátor to možno bral trochu viac osobne, ako bolo potrebné. Zrejme preto, že môj kolega z KI Ivan Kuhn je poslancom rožňavského zastupiteľstva a minulý rok bol jeho protikandidátom v doplňujúcich primátorských voľbách. Ale v mojich infožiadostiach naozaj nič osobné nebolo. A rád sa o tom s pánom primátorom porozprávam na workshope Právo na dobrú samosprávu nielen na Gemeri, ktorý organizujeme už túto sobotu práve v Rožňave. Teda, ak sa zastaví.

Obetavý bitkár z Vrbového

Primátor Vrbového Ján Janoška je trochu iný prípad. V rámci potvrdzovania prijatia žiadosti mi hodil aj takéto perly: „Všetky Vaše požadované informácie sú sprístupnené verejnosti. Ak Vás zaujíma niektorá konkrétna problematika som ochotný obetovať sa, nájsť si čas a ukázať Vám k nahliadnutiu čo potrebujete. ... Keď ako exposlanec Národnej rady Slovenskej republiky momentálne nemáte zmysluplnejšiu náplň práce nezaťažujte prosím nevyžiadanou poštou e-mailovú adresu primator@vrbove.sk. Poprosím Vás, aby ste nezneužívali inštitút Slobody informácií na naplnenie osobných cieľov pri doktorandskom štúdiu."

Keď som ďakujúc za potvrdenie prijatia žiadosti vyjadril nádej, že bude vybavená v súlade so zákonom, pán primátor odvrkol, že „Mesto Vrbové nemá k dispozícii Vami požadované informácie". Prednostka mestského úradu Ema Maggiová mi však napriek primátorovmu vyjadreniu v súlade so zákonom požadované informácie sprístupnila a zaslala mi ich poštou.

Som tomu vcelku rád, pretože ísť do Vrbového robiť niečo pod dozorom „obetujúceho sa" primátora by mohlo byť potenciálne aj trochu nebezpečné. Ján Janoška v roku 2009 ešte ako poslanec zastupiteľstva zmlátil vtedajšieho viceprimátora Jána Prievozníka. Voliči vo Vrbovom to v roku 2010 ocenili tým spôsobom, že si Janošku zvolili za primátora. Okresný súd ho síce odsúdil, ale krajský súd jeho rozsudok opakovane zrušil. Takže pán primátor sa nerušene môže venovať komunikácii s občanmi.

Nič také sa u nás nedeje

Mojím favoritom je odpoveď z obce Ochtiná. Bola poslaná elektronickou poštou z e-mailovej adresy obce, nebola nikým podpísaná a znela: „Nič také sa v Ochtinej nedeje." Napriek stručnosti ide o vyčerpávajúcu odpoveď na otázky obsiahnuté v žiadosti o informácie.

***

Ak sa Vám článok páčil, môžete ho podporiť na VYBRALI.SME.

Právo na dobrú samosprávu nielen na Gemeri - POZVÁNKA

Ondrej Dostál

Ondrej Dostál

Bloger 
  • Počet článkov:  223
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Predseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS) a poslanec NR SR (klub SaS). Vo voľbách do NR SR kandidujem ako jeden zo štyroch kandidátov OKS (Radovan Kazda (č. 20), Juraj Petrovič (č. 32) a Zuzana Aufrichtová (č. 101)) na kandidátnej listine SaS. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaBratislavaSmrteľne vážneSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu