reklama

Ako aktivisti ohrozili zdravie poslancov

V prvý deň rokovania poslednej vopred plánovanej schôdze NR SR v tomto volebnom období boli z parlamentného balkóna poriadkovou službou vyvedení aktivisti a vtedy ešte aj organizátori protigorilých protestov Robert Mihály a Alena Krempaská. Ako prvé som zachytil, že vhodili do rokovacej sály z balkóna nejaké letáky. A povedal som si - kamarát, nekamarát, z hrušky dole. Ak niekto robí v parlamente bodrel, je v poriadku, že ho odtiaľ vyvedú. Potom som si však pozrel videozáznam z celého incidentu a zistil som, že to celé bolo inak.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)
Robert Mihály a Alena Krempaská. Príprava na ohrozenie zdravia poslancov.
Robert Mihály a Alena Krempaská. Príprava na ohrozenie zdravia poslancov. (zdroj: TVjetotak)

Robert protestujúci

S Robom Mihálym som absolvoval viacero protestov. Prvýkrát som ho zaregistroval, keď prišiel spolu so mnou pod prezidentský balkón upozorniť na ľudské práva v Číne. A vtedy som videl ako ho pod krk chytá vtedajší predstaviteľ hnutia čerstvo znovuinaugurovaného Ivana Gašparoviča, ktorý sa dnes pokúša do parlamentu preraziť pod hlavičkou strany športovcov. O pár dní som sa vďaka Robovi ocitol za mrežami, keď som chcel zabrániť jeho vyvedeniu z námestia, kde sa iba bránil proti útočiacim fanúšikom čínskeho komunistického prezidenta a polícia miesto zákroku proti útočníkom zakročila proti napadnutému. A chvíľu sme si posedeli v jednej cele. Potom som si všimol ním zorganizovaný mohutný študentský protest proti Slotovmu chlasteneckému zákonu. Robo Mihály protestuje často a veľa. Nie všetky jeho dôvody zdieľam. S nie všetkými formami sa viem stotožniť. A taký pocit som mal aj z informácie, že bol z parlamentného balkóna vyvedený, lebo vhadzoval papiere do rokovacej sály.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Videozáznam z celého incidentu, ktorý sa odohral v posledný januárový deň, však hovorí, že R. Mihály a A. Krempaská iba pokojne a ticho stáli na balkóne a v rukách držali transparenty. Nič nevykrikovali. Nič nikam nehádzali. Nič a nikoho nerušili. Nesprávali sa nevhodne. Iba pokojne dávali najavo svoj názor. Napriek tomu prišli za nimi pracovníci poriadkovej služby a vyzývali ich, aby z balkóna odišli. Až keď jeden z pracovníkov poriadkovej služby poškodil časť Mihályho transparentov a R. Mihály bol z balkóna vyvádzaný, vhodil zvyšné transparenty do sály.

Robert ohrozujúci

Zákon o Rokovacom poriadku NR SR síce umožňuje z balkóna vyviesť prítomné osoby, ale len v prípade, že sa nevhodne správajú alebo rušia poriadok. K ničomu takému však tichým držaním transparentov v rukách podľa môjho názoru nedochádzalo. Tak som hneď na druhý deň požiadal vedúceho Kancelárie NR SR Andreja Kramára o preskúmanie tohto incidentu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

odpovede, ktorá mi po mesiaci prišla, som sa okrem iného dozvedel, že R. Mihály vhodením zopár papierov veľkosti A3 do rokovacej sály „ohrozil bezpečnosť a zdravie poslancov NR SR a narušil priebeh rokovania". Nuž ohrozovanie zdravia je vážna vec a zdravie poslancov treba pred nebezpečnými letákmi chrániť, k tomu ťažko niečo dodať.

Vážnejšie však je, že vedúci Kancelárie NR SR zhodnotil postup poriadkových služieb ako korektný, adekvátny a v súlade so zákonom. Odvolával sa pritom na Smernicu vedúceho Kancelárie NR SR, ktorá okrem iného zakazuje na balkóne stáť pri zábradlí a vyvesovať transparenty. K vyvesovaniu transparentov síce nedošlo (aktivisti ich iba držali v rukách), ale aj tak tento argument nesedí. Podľa ústavy totiž možno občanom ukladať povinnosti a obmedzovať práva iba zákonom alebo na základe zákona. Nie nejakou smernicou - pri všetkej úcte - vedúceho Kancelárie NR SR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K odpovedi A. Kramára som sa dostal až včera. Ešte raz som si pozrel videozáznam, nakukol som do ústavy a naozaj to vidím úplne inak ako pán Kramár. Zákrok nebol adekvátny a neboli naň zákonné dôvody, lebo nedošlo k rušeniu poriadku, ani k žiadnemu nevhodnému správaniu. Dôvody boli maximálne tak smernicové. Ale to nestačí.

***

Ešte malú chvíľu som poslancom NR SR a rozhodol som sa to využiť takto: Ako poslanec NR SR sa ospravedlňujem Robertovi Mihálymu a Alene Krempaskej za neadekvátny postup pracovníkov poriadkovej služby NR SR voči nim dňa 31.1.2012.

Ondrej Dostál

Ondrej Dostál

Bloger 
  • Počet článkov:  223
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Predseda Občianskej konzervatívnej strany (OKS) a poslanec NR SR (klub SaS). Vo voľbách do NR SR kandidujem ako jeden zo štyroch kandidátov OKS (Radovan Kazda (č. 20), Juraj Petrovič (č. 32) a Zuzana Aufrichtová (č. 101)) na kandidátnej listine SaS. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaBratislavaSmrteľne vážneSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu